top of page

Wat maakt online marketing effectief?

Writer's picture: Rien Olde HanterRien Olde Hanter

Updated: Nov 2, 2023


beeld met mobiele telefoon, internet en televisie. Dit zijn voorbeelden van plaatsingen voor online marketing

Online marketing is elke vorm van marketing die via het internet verloopt. Dit zijn onder andere: sociale media marketing, email marketing, google advertenties, search engine optimization (SEO), search engine marketing (SEM) enzovoort. Een search engine bijvoorbeeld Google heeft een specifiek systeem die bepaald wie er als eerste naar boven komt bij een specifieke zoekterm.


Voordelen van online marketing

Online marketing kent vele verschillende opties en het is dan ook verstandig om eerst een duidelijke afweging te maken. Check wat voor kanalen je concurrenten gebruiken en of deze effectief voor ze zijn. Een van de grootste voordelen van online marketing is dat je met de juiste vaardigheden je campagnes en web verkeer volledig meetbaar is. Hierdoor kan je precies bijhouden wat wel en niet werkt. Het bereik van online marketing is globaal dus je kunt iedereen op onze planeet bereiken.


Daarnaast stelt de moeite die een persoon in verhouding moet doen tot naar een winkel gaan vrij weinig voor. De klant hoeft alleen maar naar jou website te gaan om daar een product te bestellen en het wordt thuisbezorgd.


Ook is het bereiken van je doelgroep vele malen sneller, zo duurt het een dag tot meerdere dagen voordat post bij iemand thuis bezorgd word. Dan is er nog de tijd die nodig is om het drukwerk te laten drukken wat ook tot enkele dagen op kan lopen. Mocht er dan nog een drukfoutje in staan dan kost dit ook weer veel tijd en geld, dit is bij online marketing in de meeste gevallen binnen een kwestie van 10 minuten opgelost.


Nadelen van online marketing

Online marketing zoals die op social media of via de mail is snel bij de klant maar het nadeel is dan ook dat de klant het zo weer weg kan klikken. Ook moet je om die online marketing bij je doelgroep te krijgen wel eerst hun gegevens hebben en toestemming hebben om deze te gebruiken.


Teksten kunnen over het algemeen niet al te lang zijn omdat mensen een minder lange concentratie span hebben bij het lezen van online teksten. Daarnaast scrolt niet iedereen verder na het zien van het eerste deel van een tekst dus je moet er voor zorgen dat het eerste deel van de tekst de aandacht van de lezer pakt. Teksten die mensen lezen van een website of op sociale media blijven over het algemeen minder lang hangen dan tekst die je uit een boek, krant of magazine leest.


Daarnaast zijn visitekaartjes en flyers objecten die vaak langer in je bezit blijven en doordat je ze vaker tegen komt weer herinnerd wordt aan het merk, bedrijf of de persoon.


Niet iedereen maakt gebruik van de online marketing kanalen. Oude mensen en mensen die geen behoefte hebben aan bijvoorbeeld sociale media zal je niet bereiken op deze manier. Mocht je product dus bij deze doelgroep aansluiten dan is offline marketing al snel de betere oplossing.


Online marketing is niet heilig

Online marketing is super effectief wanneer je zeker weet dat je doelgroep gebruikt maakt van de online marketing kanalen. Het is vluchtiger dus je doelgroep zal het mogelijk minder snel onthouden en niet helemaal doorlezen. Kost aanzienlijk minder dan het drukken van een magazine, boek, krant, flyer, folder of ander drukwerk en naar mijn mening het grootste voordeel van online marketing het is volledig meetbaar en je kunt elke campagne zo instellen dat je precies achterhaalt wat het beste werkt.


Social Media post design
Brouwer Legal document en layout ontwerp
PINK! Politiek Instagram post

zijn wij binnen bereik.

Van drukwerk dat opvalt tot scroll-stopping social media content, wij zijn binnen bereik. Geen creatieve uitdaging is ons te gek. We helpen je graag een waardevolle verbinding te leggen met jouw doelgroep.

voor jouw creatieve ingeving

bottom of page