top of page
  • Writer's pictureRien Olde Hanter

Wat kan Influencer marketing betekenen voor jouw bedrijf: trends en tips voor succes

A dog surrounded by social media icons and stars, whjile a mobile phone is in the down right corner

In de altijd bewegende wereld van marketing zijn er steeds meer opties om jouw bedrijf op de kaart te zetten. Influencer marketing is hierin uitgegroeid tot een krachtig instrument om jouw boodschap over te brengen en consumenten gedrag te beïnvloeden. Influencers bieden voor de midden- en grote Nederlandse bedrijven toegang tot een publiek dat anders mogelijk onbereikbaar zou zijn. Om jou een beter beeld te geven van de toepassingen waarvoor je influencers kan gebruiken hebben we 7 tips en 7 huidige social media trends opgesteld.


7 tips voor het toepassen van influencers in jouw marketingcampagne


1. Welke influencer past bij jou?

Zorg ervoor dat je kiest voor een influencer die aansluit bij jouw merkidentiteit en doelgroep. Het gaat niet alleen om bereik, maar ook om relevantie.

 

2. Authenticiteit boven alles

Werk alleen samen met influencers die oprecht geloven in jouw producten of diensten. Als een influencer echt geloofd in jouw dienst of product dan zal dit ook zo over gebracht worden op je doelgroep.

 

3. Creatieve samenwerking

Ga in gesprek met de influencer en vraag wat zij denken dat het beste werkt en probeer op deze manier een middenweg te vinden. Geef de influencer de vrijheid om creatieve content te maken die past bij hun eigen stijl en aansluit bij jouw merkboodschap.

 

4. Bouw aan een langdurige relatie

Door te investeren in langdurige relaties met influencers zorg je ervoor dat je elkaar beter begrijpt en zij jouw merk beter gaan begrijpen. Hierdoor zal je marketingstrategie uiteindelijk consistenter en geloofwaardiger worden.

 

5. Transparante communicatie

Door eerst een persoonlijk gesprek aan te gaan met de influencer creëer je meer duidelijkheid voor jezelf en voor de influencer. Zo kan je vragen stellen over de verwachtingen, richtlijnen en vergoedingen. Transparantie bevordert een positieve samenwerking.

 

6. Creëer een unieke ervaring

Door influencers exclusieve toegang te geven tot nieuwe producten, events of ervaringen zal de content boeiender en mogelijk authentieker maken. Aangezien veel influencers een soort “voorbeeld functie” hebben zal dit ook aansporen tot het kopen van deze producten of diensten.

 

7. Community building

Door de influencers aan te moedigen om een community op te bouwen rondom jouw merk zal je betrokkenheid en geloofwaardigheid. Dit kunnen ze doen door actief te reageren op opmerkingen en vragen van hun volgers.

 

 

7 huidige social media trends


1. Korte video’s

Op social media kanalen zoals TikTok en Instagram zijn populair om voor het delen van korte pakkende video’s.

 

2. Live streams

Live streamen is een belangrijke vorm van het direct communiceren met je doelgroep. Op deze manier krijg je directe feedback op de producten / diensten die op dat moment gepromoot worden. Zo krijg je meteen een duidelijke reactie van je doelgroep.

 

3. Social commerce

Social media platformen introduceren functies voor e-commerce, waardoor de gebruikers producten rechtstreeks vanuit een app kunnen ontdekken en kopen.

 

4. Augmented reality (AR)

AR-filters en effecten worden steeds geavanceerder en interactiever, zo kan je je doelgroep op een unieke interactieve manier kennis laten maken met jouw producten of diensten. Zo kan je bijvoorbeeld met de Ikea app zien hoe een meubel er in jouw huis uit zou komen te zien.

 

5. Tijdelijke content

Content zoals Instagram stories en snapchat snaps worden steeds populairder vanwege de gevoelens van exclusiviteit die het creëert.

 

6. Gen Z-platforms

Platformen zoals Discord en Twitch winnen steeds meer populariteit bij Gen Z. Is Gen Z je doelgroep dan is het mogelijk verstandig om je hier meer in te verdiepen.

 

7. Personalisatie

Veel Nederlandse gebruikers zijn gewend geraakt aan gepersonaliseerde content. Dit wil zeggen content die afgesteld is op hun persoonlijke interesses en gedrag.

 

Conclusie

Influencer marketing is een krachtig middel voor midden- en grote bedrijven. Doordat veel influencers vaak beter op de hoogte zijn van de laatste trends zijn ze ook een sterk middel om voor te lopen op de concurrentie. Vergeet niet dat het van groot belang is dat de influencer moet aansluiten bij jouw merkidentiteit en doelgroep. Door duidelijk en open te communiceren zorg je er hopelijk voor dat je op deze manier jouw merk naar nieuwe hoogten kan tillen.


Mocht je meer willen weten over influencers en hoe jij ze kan toepassen in jouw marketingplan twijfel dan niet. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek dan kunnen wij onze ervaring met influencers gebruiken om een passend plan voor jouw bedrijf te bedenken.



Bronnen: Hubspot, Hootsuite & KVK

Commentaires


Social Media post design
Brouwer Legal document en layout ontwerp
PINK! Politiek Instagram post

zijn wij binnen bereik.

Van drukwerk dat opvalt tot scroll-stopping social media content, wij zijn binnen bereik. Geen creatieve uitdaging is ons te gek. We helpen je graag een waardevolle verbinding te leggen met jouw doelgroep.

voor jouw creatieve ingeving

bottom of page