top of page
Writer's pictureArno Phatthanalayakun

TikTok-Tactics: Dit is hoe je marketing aanpakt op TikTok!

In deze razendsnel veranderende wereld van marketing is er één platform dat afgelopen jaren echt immens is gegroeid: TikTok. Het wereldwijde platform heeft al meer dan een miljard (!) actieve gebruikers, wat voor verschillende kansen zorgt op het gebied van marketing. Bedrijven van elk formaat (kleine startups tot wereldwijde multinationals) springen nu ook op de wagen die bekend staat om zijn short-form content. In deze blog gaan we duiken in deze kant van de marketingwereld en gaan we je vertellen hoe je deze tool kan inzetten voor jouw merk.




 

5 TikTok-marketing tips:


1. Ken je doelgroep

Een van de belangrijkste factoren om succes te behalen op TikTok (en natuurlijk bij veel andere kanten van marketing) is het begrijpen van je doelgroep. TikTok staat bekend om een zeer jonge gebruikersbasis en daar moet op gelet worden bij de marketing. Onderzoek wat de trends, interesses en voorkeuren zijn van deze TikTok generatie. Achterhaal welke taal ze spreken. Maar hetgeen wat elke marketeer moet onthouden is dat deze generatie door alles heen prikt. Wees daarom bewust dat de content die je produceert ook echt authentiek is, die boeiend is voor jouw doelgroep en resoneert in de groepschats, berichteninboxen en comments.


2. Creëer opvallende content

Om op het einde van het eerste punt door te borduren: authenticiteit, creativiteit en originaliteit. Door deze 3 te combineren heb je de sleutel tot succes. Helaas wel makkelijker gezegd dan gedaan, want in deze snel veranderende wereld, waarbij mediaconsumptie steeds groter wordt, groeit ook het aantal content creators die allemaal hetzelfde willen bereiken. Het is daarom van belang om te blijven experimenteren. Gebruikers worden aangetrokken tot unieke, grappige en visueel aantrekkelijke content, dus experimenteer met verschillende formats. Bekijk verschillende trends. Combineer filter x met stijl y. 


3. Ga de interactie aan

TikTok is een sociaal platform. SOCIAAL. Dat betekent dat het allemaal uiteindelijk draait om interactie. Hoe meer interactie gebruikers met jouw content en merk hebben, hoe groter jouw bereik en naamsbekendheid wordt, hoe meer producten je kan verkopen of diensten kan verlenen. Wees daarom niet bang om de interactie aan te gaan. Moedig gebruikers aan om deel te nemen aan uitdagingen, hashtags te gebruiken en hun eigen content te maken die gerelateerd is aan jouw merk. Reageer op opmerkingen, duetten en shares om een ​​gemeenschapsgevoel op te bouwen en een sterke band met je volgers te creëren. Kwantiteit boven kwaliteit wordt er soms gezegd, maar in dit geval gaan we voor kwaliteit. Door de kwaliteit van de band tussen jouw merk en jouw volgers te versterken, krijg je automatisch meer interactie en een loyale basis. Bouw dit verder uit en je krijgt vanzelf meer bereik. 


4. Maak gebruik van influencers

Influencers spelen op TikTok (en andere social media platforms) een grote en belangrijke rol. Werk samen met influencers die passen bij jouw merk en doelgroep om je bereik te vergroten en geloofwaardigheid op te bouwen. Door influencers in te zetten, kan jouw merk de lucht in schieten of de grond in zakken (een mooi voorbeeld voor dat laatste is Bud Light). Onderzoek je doelgroep daarom grondig en achterhaal of de gekozen influencer ook daadwerkelijk een influencer is voor jouw doelgroep. Het kan je maken of breken.


5. Meet en optimaliseer

Net zoals elke marketingstrategie is het belangrijk om de prestaties van je TikTok-campagnes te meten en te analyseren. Het heeft geen nut om geld te blijven pompen in een strategie, campagne of stijl als het niet aanslaat op je doelgroep. Door inzicht te krijgen op je views, engagement rates en conversies, kan er bepaald worden wat wel en niet werkt. Net zoals de wereld die met de dag verandert, moet jij mee veranderen. Pas daarom je strategie voortdurend aan op basis van deze inzichten om het beste resultaat te behalen.


 


Dus...

Nu je deze blog hebt gelezen, ben je er waarschijnlijk achter gekomen dat er best veel bij TikTok-marketing komt kijken. Je moet je doelgroep door en door kennen. Creatieve, originele en authentieke content maken. De interactie aangaan. Gebruik maken van influencers. Meten en optimaliseren. Dit zijn slechts handvatten. Tips die je kan gebruiken en je een richtlijn geven, maar alleen door het te lezen gaat er niks gebeuren. Dat weten wij en dat weet jij. Om echt verandering te zien in je cijfers, moet er ook iets gedaan worden, namelijk het gewoon doen. Hulp nodig met het gewoon doen? Wij kunnen je daar wel een handje mee helpen!


Social Media post design
Brouwer Legal document en layout ontwerp
PINK! Politiek Instagram post

zijn wij binnen bereik.

Van drukwerk dat opvalt tot scroll-stopping social media content, wij zijn binnen bereik. Geen creatieve uitdaging is ons te gek. We helpen je graag een waardevolle verbinding te leggen met jouw doelgroep.

voor jouw creatieve ingeving

bottom of page