Social Media, je hebt er als bedrijf een flinke kluif aan. Van de laatste TikTok trends tot carouselpost van een kilometer lang, het kan soms allemaal nogal veel zijn om bij te houden. Van plaatjes, videos en gelikte animaties, tot praatjes, interviews en hele bedrijfsprestaties.
Het maken van inhoud voor op sociale mediakanalen is veel werk, en je kan er veel tijd in stoppen. Wat gaan we nu filmen? Waar kletsen we vandaag over? Je blijft er mee bezig en eigenlijk is het nooit af. Vele bedrijven zitten daardoor vaak met de vraag: moet ik dit zelf blijven doen of moet ik social media uitbesteden?
Waarom social media uitbesteden?
Veel bedrijven besteden hun sociale media (deels) uit aan freelancers, contentbureaus of het creatieve nichtje van de baas. Doordat het maken en verspreiden van sociale media een vak apart is, is het aantrekkelijk voor bedrijven om dit uit te besteden aan een ander.
1. Je hoeft zelf niet meer content in elkaar te knutselen.
Het maken van kwalitatief goede content is een heel vak apart. Je kan natuurlijk zelf wel plaatjes in elkaar zetten in programma’s zoals Canva, maar dit is tijdrovend en ziet er niet altijd even gelikt uit. Vooral als je niet weet waar je op moet letten, of de creatieve geest hebt om telkens content te bedenken.
2. Door het uit te besteden zorg je dat jouw content er professioneel uit ziet.
Een externe professional weet wat die doet en zet in professionele software van allerlei gelikte content in elkaar. Van mooie carrousels op LinkedIn en Instagram tot strakke animaties en flitsende video’s op TikTok en Reels, met externe hulp kan het allemaal.
3. Je krijgt advies over de juiste contentstrategie voor jouw bedrijf.
Een vakmens weet welke kanalen het beste zullen aansluiten op jouw bedrijf en doel. Daarnaast weet deze ook welk type content, en in welke frequentie, gepost moet worden op de desbetreffende kanalen.
4. De prestaties op social media worden hoger.
Door een professional het te laten doen, is er sprake van verlegde verantwoordelijkheid van de prestaties op social media. Een echte vak expert weet wat die doet en dit zal je, als het goed is, terug moeten zien in de prestaties. Je zal meer likes, shares en follows krijgen, en krijgt meer interactie met je doelgroep.
5. Je bent er zelf veel minder tijd aan kwijt
Door het uit te besteden zorg je ervoor dat je zelf aanzienlijk minder tijd kwijt bent aan je social media strategie en de uitvoering hier van. Deze tijd kan je dan steken in de dingen waar jij als vak expert goed in bent en liever mee bezig houd. ‘’Zo dat is mooi geregeld’’ denk je dan. En je kan lekker achterover zitten. Tot dat blijkt dat de creatieve geest van de nicht van je baas toch plaatjes maakt die minder aansluiten op de mensen die jij als klant hebt. Misschien moet ik toch maar iemand vanuit binnen het bedrijf het laten doen…
Waarom social media in huis doen?
Door een externe kracht in te huren om jouw bedrijf naar de buitenwereld te brengen, verlies je soms de authenticiteit en kracht van je merk. Niemand kent het bedrijf beter dan iemand binnen het bedrijf zelf toch?
1. Je haalt de kennis naar het bedrijf toe.
Door een social media expert, contentcreator of creatieve allrounder in dienst te nemen zorg je ervoor dat de kennis in huis is. Zo kunnen andere werknemers er ook van leren, en waarborg je de continuïteit van de contentstrategie.
2. Je hebt meer controle over de inhoud die geplaatst wordt op jouw kanalen.
Iemand in dienst werkt direct binnen het bedrijf en is dus makkelijker aan te sturen en te controleren dan een externe kracht. De medewerker zit gewoon op kantoor en is makkelijk aanspreekbaar.
3. Een medewerker kent het bedrijf beter.
Doordat iemand vanuit binnen het bedrijf de communicatie naar buiten doet, is de content die geplaatst wordt authentieker. De medewerker kent de andere medewerkers, bedrijfscultuur, de doelgroep en weet deze met elkaar te verbinden. Authentieke content is belangrijk voor een goede verbinding met jouw doelgroep.
4. Het is goedkoper per uur
Een werknemer in dienst nemen is meestal goedkoper per uur dan externe hulp. Natuurlijk kan je bij een externe kracht makkelijker variëren in het aantal uren afhankelijk van hoeveel content je nodig hebt dan een vaste kracht. Maar een vaste kracht is sneller en flexibeler inzetbaar binnen je bedrijf.
Wanneer je een goede werknemer in dienst hebt om je sociale media te draaien, schieten de cijfers omhoog. Van retweets op x tot follows op Instagram, alles is in de lift. ‘’Hey baas, heel leuk maar zonder extra hulp ga ik op drift’’
Toch maar een combinatie van externe hulp en medewerkers?
Door een vaste werknemer of je sociale media team te koppelen aan externe hulp krijg je het beste van beide. Sociale media kan veel waarde creëren, en hoe groter het wordt, hoe meer tijd en expertise erin gaat zitten. Je interne team kan leren van de expertise van buiten, en bij krappe deadlines of grote campagnes heb je altijd een extra team wat voor jou klaar kan staan.
Deze wisselwerking werkt in onze ogen altijd het beste om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf in verbinding wordt gebracht met jouw doelgroep. Kunnen wij jou helpen jouw doelgroep te bereiken?