Van online marketing funnels, dynamic retargeting tot social media, alles lijkt te draaien om online marketing tegenwoordig. Onder het mantra dat als het niet meetbaar is, het dan ook wel niet effectief zou zijn. We worden overspoeld met data, ai-gegenereerde teksten en algoritmes. Het is dan ook niet gek dat er een soort beeld ontstaat dat de offline marketingkanalen langzaam maar zeker uit de mode gaan, en dat hier in de toekomst steeds minder voor gekozen gaat worden. De vraag komt al snel naar boven: ‘’Is offline marketing nog wel relevant anno 2023?’’
Wat is offline marketing?
Offline marketing is het communiceren van elke vorm van marketing die niet via het internet verloopt. (Een beetje een open deur, maar vooruit) Dit varieert van tv-reclames, radioadvertenties en billboards tot geprinte advertenties. Maar denk ook aan relatiegeschenken, guerrilla-marketing en sponsordeals. Er zijn veel verschillende vormen van offline marketing en elke heeft zo zijn voor- en nadelen.
Voordelen van offline marketing
Offline marketing is een veelzijdige term die slaat op flink wat variaties van mogelijkheden. Net als online marketing is het kiezen van de juiste vorm en doelgroep de basis van elke effectieve advertentie. Een van de grootste voordelen van offline marketing is de fysieke aanwezigheid. De manier waarop wij omgaan met de fysieke omgeving is anders dan ons online gedrag. De impact van een fysiek gepresenteerd bericht kan daarom ook groter zijn. De ervaring of sensatie is heel anders dan een onlinecomponent wanneer je een boek of papier vasthoudt, dan wanneer je eindeloos scrolt op Instagram.
Een fysiek product creëert een langer blijvende impressie bij de ontvanger, zeker in de vorm van bijvoorbeeld een passend relatiegeschenk, interactieve flyer of opvallend kaartje. Het lezen van fysiek drukwerk geeft vaak een relaxend gevoel waarbij advertenties op digitale apparaten al snel irritatie kan opwekken.
Nadelen van offline marketing
Waar online marketing in uitblinkt is de meetbaarheid en schaalbaarheid. Waar de meetbaarheid van offline marketing vaak afhangt van externe onderzoekbureaus, dure enquêtes of koffiedik kijken voor gevorderden, krijg je er bij online marketing alle data meteen bij. Van impressies, kliks en aankopen tot doorklikratio en interacties. Het is veel makkelijker om online marketing te verantwoorden dan het bestellen en verspreiden van drukwerk.
Een ander nadeel van offline marketing is dat het lastiger is je doelgroep over te laten gaan tot actie. Waar een onlineadvertentie makkelijk klikbaar is (en je daarna meteen gebombardeerd wordt met cookies), is het bij de meeste offline kanalen niet mogelijk om makkelijk iemand je website op te krijgen, zelfs met QR-code.
Offline marketing anno 2023
Vaak wordt offline en online marketing gezien als het een of het ander. Hierbij wordt de focus dan vaak gelegd op online marketing. Uiteindelijk is een gecombineerde aanpak het beste, de truc zit hem in het kiezen van de meest effectieve vorm en plek. De fysieke wereld heeft net zoveel (ik denk wel meer) creatieve variaties dan online mogelijk is. Ook kunnen deze twee vormen elkaar geweldig complimenteren, denk bijvoorbeeld van een AR-filter op social media, die een fysiek aspect van je marketing digitaal tot leven laat komen. Zo kan je bijvoorbeeld een afbeelding op je flyer op social media laten bewegen met de hulp van AR (augmented reality).
Een gecombineerde aanpak kan men echt binden aan jouw product, dienst of merk. Uiteindelijk wil je zichtbaar zijn waar jouw doelgroep is. Waar je bij online marketing goed moet letten op je segmentatie en targeting, is dit bij offline kanalen echt niet anders. Ga waar je doelgroep is en zoek daar een waardevolle connectie met een goede intentie. Ben je een B2B bedrijf en heb je voornamelijk veel kantoren als klant, zoek dan bijvoorbeeld de abri's en posterplaatsen op de wandelroutes op bedrijventerreinen. Elke lunch ben je zichtbaar voor kantoorpersoneel op een wandeling, gepaard met een effectieve online strategie ben je dan altijd binnen bereik.