Wanneer kan ik het beste posten?
Waar je een aantal jaar geleden nog 2 a 3 posts per week een post plaatste om bovenaan op de feed van je doelgroep te eindigen is het algoritme van social media kanalen “slimmer” geworden. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat het posten wanneer je laatste post minder bereik creëert zorgt voor het beste resultaat.
Kwaliteit boven kwantiteit
Hoe vaak je post is ook sterk afhankelijk van de content die je plaatst. Zo is het belangrijk om te monitoren wat je directe in indirecte concurrentie post, hoe meer jou posts op die van hen lijken hoe kleiner de kans is dat ze veel bereik gaan creëren. Je wilt dus het liefst content posten die je doelgroep van informatie voorziet die bruikbaar voor ze is. Het is beter om 1 keer waardevolle informatie te bieden aan je doelgroep in plaats van 5 keer minder informatieve posts te plaatsen.
Tips om te groeien op gebied van social media post gedrag
1. Wat zijn je verwachtingen?
Stel doelen voor jezelf aan de hand van eerder resultaten. Schat in hoe vaak je denkt dat je post geliked gaat worden en kijk of het resultaat overeenkomt met je verwachting. Zo kom je erachter wanneer je je volgende post kan plaatsen.
2. Hogerop komen kost tijd
Ga er niet vanuit dat je eerste aantal posts meteen grote aantallen likes en views zullen krijgen. Het kost tijd om een groter aantal volgers op te bouwen. Daarnaast zijn de andere bedrijven die je doelgroep volgt waarschijnlijk al langer bezig met posten waardoor ze hoger zullen eindigen dan jij in het begin.
3. De eerste dagen bereik je het meest
Op de dag dat je je post plaatst zal deze het meeste bereik creëren, dit zal in het begin nog niet zo zijn maar vooral wanneer je een grotere groep volgers hebt zal dit gemiddeld 50% - 75% zijn, dit verschilt natuurlijk per kanaal. De dag erna is dit gemiddeld rond de 15% - 25% , je wilt dus niet midden in deze pieken een post plaatsen die ervoor zorgt dat je eerdere post van mensen hun feed drukt.
4. Hoe meer volgers hoe vaker je kan posten
Naar mate je aantal volgers groeit veranderd dit, heb je op Instagram bijvoorbeeld meer dan 5000 volgers dan is het aan te raden om vaker te posten. Denk aan iedere dag of om de 2 dagen, dit blijft natuurlijk afhankelijk van hoe informatief je post is.
5. Sluit datgene wat je post aan bij je organisatie
Zorg ervoor dat de informatie die plaatst aansluit bij de kernwaarden van jullie organisatie. Als jullie kernwaarden aansluiten bij jullie doelgroep dan zorg je er op deze manier voor dat de informatie die jullie bieden interessant blijft voor je doelgroep en er meer interactie ontstaat.